“Voor jou is het makkelijk om zo gestructureerd te werken”.
De eerste keer dat iemand dat tegen mij zei wist ik niet wat ik hoorde! Mijn creatieve geest is namelijk van zichzelf behoorlijk chaotisch. Op zich helemaal niet zo’n probleem, tot de chaos te groot werd. Dat begon toen ik in 2014 startte met Studio Altena | uniekkaartje.nl. Nu had ik zo veel ballen in de lucht te houden dat ik het overzicht kwijtraakte en nog chaotischer werd. Ik wilde weer grip op mijn tijd en moest echt leren plannen! Het werd een hele zoektocht, maar ik ontdekte wat ik nodig had: overzicht, een weekplan en alles op één plek.
Ik laat je graag hieronder zien hoe ik dat doe:
Overzicht
Ik wil mijn week in één overzicht. Het voordeel hiervan is dat je ook realistischer gaat plannen dan wanneer je alleen met een to-do lijst werkt. Tijdgebonden afspraken zet ik bij het juiste tijdstip in de planner, alles wat ik daaromheen plan, plan ik het liefste aan de hand van de symbolen.
Zie je die boxen onderaan? Je kunt zelf kiezen wat je hier bijhoudt. In mijn geval werd dit het bijhouden van een ‘pijndagboek’ van mijn dochter. In de andere houd ik bij welke mooie dingen er die dag gebeurd zijn. Als je elke dag even stilstaat bij wat goed ging en fijn was, dan verandert dat echt je leven!
Weekplan
Dit is het onderdeel wat echt verschil ging maken in mijn leven.
Niet meer als een kip zonder kop aan de slag, maar doelbewust nadenken wat die week gebeuren moet en dan een plan maken. Mezelf afvragen: waar ligt de focus in mijn leven? Maar ook de hoogtepunten benoemen én vieren.
Geen belangrijke gespreksnotities meer op de achterkant van een envelop, maar terug te vinden bij de week dat ik iemand gesproken heb! Eindelijk ben ik ook af van die overal rondslingerende to-do lijstjes, omdat deze zijn geïntegreerd in mijn planner.
Dit maakt zoveel verschil voor mij: de speciale spread om elke week je weekplan te maken
En deze to-do items vergeet ik niet meer, omdat ik ze opvolg met symbolen.
In de uitklapbare index kun je zien welke symbolen er zijn en zelf je symbolen en kleurcodes kiezen
Alles op één plek
Dit scheelde zó veel chaos in mijn leven. Het gebeurde zo vaak dat ik niet meer wist of ik die aantekeningen nu in mijn agenda, notitieboek of achterop een kladje opgeschreven had. En dan verspilde ik weer kostbare tijd aan het zoeken daarvan. Nu noteer ik in de inhoudsopgave van de planner op welke pagina ik dit weer terug kan vinden.
Naast de weekplanning en het weekplan zitten er nog veel extra’s in de planner
En meer…
Projectenpagina’s
Sommige projecten die ik doe, zijn zo groot dat ik ze graag in kleine stukjes hak. Hiervoor gebruik ik de projectenpagina’s. Bij het ontwikkelen van de Balans Planner had ik zelfs meerdere nodig ;).
Boodschappen
Door de ringband blijft de planner altijd mooi open liggen, maar zit de ringband je een beetje in de weg, klap de planner dan dubbel. Dan merk je er nauwelijks meer iets van.
Boodschappen die niet direct nodig zijn, maar die even moeten wachten tot ik de tijd of budget heb om het te kopen, noteer ik op deze boodschappenlijst.
Ik vind het wel handig om gewone boodschappen in mijn planner te noteren zodra ze in mijn hoofd opkomen, maar heb niet altijd zin om mijn planner mee naar de winkel te nemen. Ik los dit op door een post-it in mijn weekplan te plakken. Deze kun je zo weer loshalen en meenemen naar de winkel!
De post-it krijgt een plek in de ‘vrije ruimte’ van mijn weekplan
Grid
Omdat ik altijd 101 ideeën heb en veel aantekeningen maak, gebruik ik graag het aanvullende schriftje met het grid. Die bestel je hier.
Mijn planner ligt meestal op mijn bureau, maar als ik buiten de deur werk gaat de ‘BP’ altijd mee!
Lieve groetjes,
Jisca